3. stupeň stezky vlčat – Mauglí v lidské vesnici
Průvodcem vlčat je Mauglí, vychází se z příběhů spisovatele Josepha Rudyarda Kiplinga Knihy džunglí. Nové stezky vlčat by měly být k dispozici v průběhu léta 2010, níže je prozatím pracovní podoba 3. stupně stezky.
Z důvodu snazší práce s elektronickým náhledem je stezka rozdělena na sedm dílů. Šest z nich (mimo prvního Úvodu) zároveň odpovídá tématickým zaměřením stezky a každý z těchto šesti dílů má svého patrona:
černý pardál Baghíra – Co umím a znám
medvěd Balú – Kdo jsem
vlče Šedák – Můj kamarád
matka vlčice Rakša – Můj domov
luňák Číl – Svět okolo nás
krajta Káa – Příroda kolem nás
Rozdělení 3. stupně stezky na tématické oblasti
Níže najdeš šest oblastí, do kterých je 3. stupeň vlčácké stezky rozdělen. Kliknutím na malý obrázek (náhled stránky) otevřeš vybranou část stezky v tzv. pédéefku. Pokud si chceš pédéefko otevřít standardním postupem v programu, který ti otevření pdf souborů u tebe na počítači umožňuje (např. Adobe Reader), klikni v čárkovaném rámečku na barevný název souboru nebo na ikonu pédéefka.
A ještě jedna drobnost na závěr: prohlížej, listuj, zkoušej. Dodržuj však prosím skutečnost, že toto elektronické zpřístupnění není určeno pro tisk a veřejné šíření knižní publikace.
Vlčci – odborné zkoušky vlčat
Následující část je věnována vlčáckým odborkám neboli zkouškám dovedností. Prozatím je tu pouze rozdělení do barevně odlišených skupin a samotný seznam vlčků:
Bílá skupina vlčků
Červená skupina vlčků
Zelená skupina vlčků
Tmavomodrá skupina vlčků
Žlutá skupina vlčků
Hnědá skupina vlčků
Fialová skupina vlčků
Zdravotník
- Ví, kdy a do jaké míry může ošetřit úrazy.
- Dovede ošetřit povrchní ránu, ovázat poraněný prst a poraněné koleno.
- Ví, jak nejlépe zastavit krvácení z nosu.
- Umí vytáhnout třísku a vyjmout cizí těleso z oka.
- Ví, jak přiložit obklad na podvrtnutý kotník a zná závěs na poraněnou paži. Zná základní pomoc při zlomeninách končetin.
- Dovede ošetřit lehčí omrzliny a spáleniny.
- Ví, jak se chovat při uštknutí zmijí a při bodnutí hmyzem.
- Umí přestlat lůžko a dát nemocnému napít.
- Ví, jak se provádí umělé dýchání z úst do úst.
- Zná nebezpečí vody, ohně, plynu, elektřiny.
- Zná nejbližší zdravotnické středisko, ví, kde v místě bydliště bydlí lékař a kde je nejbližší lékárna.
- Dovede změřit tělesnou teplotu.
- Ví, jaké nebezpečí hrozí z uhřátí.
- Zná některé infekční nemoci.
- Zná a dodržuje hygienu po použití záchodu (latrýny).
- Ví, co dělat a jak se obléci proti prochlazení a jak předejít nastuzení.
Ochránce přírody
- Ví, co je to životní prostředí a proč je musíme chránit.
- Ví, proč se zřizují chráněná území. Zná naše národní parky. Ví, zda jsou chráněná území v okolí jeho bydliště. Zná označení rezervací.
- Zhotoví jednoduchou mapku okolí svého bydliště, do které zakreslí druhy lesů rostoucích v okolí, vodní toky a vodní plochy, jaký je v okolí průmysl a jaká je převládající zemědělská výroba.
- Ví, jak se dešťová voda dostává až do vodovodu. Nakreslí o tom jednoduchý obrázek. Zjistí zdroje pitné vody v okolí bydliště a dovede vysvětlit, proč musíme vodní zdroje chránit.
- Ví, jak tráva a ostatní rostlinstvo chrání půdu – a předevede o tom pokus. Ví, proč musíme chránit půdu před škodlivými látkami.
- Ví, jaké nebezpečí hrozí při používání vody z nejistých zdrojů – zvláště v blízkosti hospodářských zařízení.
- Vyhledá lesní studánku, vyčistí ji a popíše, co všechno v ní našel. Aktivně se zúčastní akcí na ochranu životního prostředí.
- Zná 15 chráněných rostlin, 15 chráněných živočichů. Pořídí si sbírku obrázků nebo fotografií některých chráněných druhů v okolí svého bydliště.
- Zná pravidla bezpečnosti při rozdělávání ohně v přírodě.
Průvodce
- Zná okolí svého bydliště a ví, jak je kam daleko. Umí se orientovat v plánu svého bydliště.
- Dovede poradit cizímu člověku kudy jít – a to vždy jasně, přesně a zdvořile.
- Dovede přesně vyřídit kratší zprávu do 20 slov po uplynutí jedné hodiny.
- Zná nejbližší požární automat, stanici policie, zdravotní středisko, byt lékaře, lékárnu, nemocnici, poštu, telefonní automat, železniční stanici, zastávky autobusů, autoservis, obchody s potravinami, papírem, knihkupectví, restaurace, hotely apod.
- Zná základní historii obce, ve které bydlí.
- Zná nejvýznamnější památky v místě a dovede o nich podat stručný výklad.
- Zná v okolí svého bydliště nejvýznamnější pomníky a pamětní desky a ví, k čemu se vztahují.
- Zná názvy kostelů, ví, kde je muzeum, divadlo, kino a sportovní hřiště.
- Umí zhruba odhadnout vzdálenost při radě, jak je kam daleko.
Pomocník v domácnosti
- Dovede vyčistit rošt, vybrat popel, nařezat loučku a rozdělat oheň v kamnech nejvýše dvěma zápalkami. Dovede účelně udržovat oheň při vaření.
- Zná obsluhu elektrického a plynového sporáku. Zná nebezpečí při neopatrném zacházení s vařiči a ohřívači na plyn.
- Uvaří vajíčko na tvrdo i na měkko.
- Připraví si snídani.
- Připraví večeři ze smažených vajíček a hlávkového salátu.
- Oškrábe nebo oloupe brambory a uvaří je.
- Uvaří bramborovou polévku.
- Umí otevřít a ohřát konzervu.
- Prostře stůl k obědu pro čtyři osoby.
- Umyje nádobí, vyluxuje byt.
- Vyčistí boty pro celou rodinu, vyčistí a řádně uloží šaty.
- Uklidí pokoj, klubovnu, dílnu, zahradu. Ve svých věcech má vzorný pořádek.
- Obstarává nákupy. Zná ceny základních potravin.
Kuchař
- Umí rozdělat oheň v kamnech a připravit vše k vaření.
- Zná obsluhu elektrického a plynového sporáku. Zná nebezpečí při neopatrném zacházení s vařiči a ohřívači na plyn. Zná obsluhu turistických vařičů.
- Umí oškrábat zeleninu a brambory, akrájet cibuli a utřít česnek.
- Ví, jak se konzervuje ovoce a zelenina a jak se ukládá zelenina na zimu.
- Umí svařit mléko a ví, jak je uskladnit v teplých dnech.
- Umí regulovat ledničku, ví, jak se v ní mají potraviny ukládat.
- Ví, jak je třeba uskladnit na táboře snadno zkazitelné potraviny – maso, uzeninu apod.
- Zná, jak mají být na táboře upraveny kuchyň, popřípadě i sklípek.
- Dovede připravit obkládané chlebíčky pro členy své šetky.
- Prostře stůl k obědu pro 4 osoby a obsluhuje je.
- Připraví jednoduchý oběd. Umí uvařit 6 teplých jídel.
- Po obědě vše uklidí, umyje nádobí a vzorně uklidí kuchyň.
- Zná důležitost vitamínů a ví, jak je v jídle uchovat.
- Sestaví jednoduchý jídelníček na tři dny.
Krejčí
- Dovede přišít knoflík s dírkami i s poutkem.
- Přišije si poutko (u bundy, mikiny apod).
- Přišije záplatu a zašije trhlinu v látce.
- Zalátá menší díru na ponožce.
- Dovede zachytit puštěné očko na ponožce nebo tričku.
- Ušije si sáček na boty k přezouvání (do školy nebo do klubovny).
- Má potřeby k šití vzorně složeny v krabičce nebo v sáčku, které sám zhotovil. Šití nosí s sebou na výpravy a na tábor.
- Umí použít 3 ozdobné stehy. Umí vyšít svůj monogram na látku.
Ozdobník
- Uplete pomlázku z 8 proutků.
- Z provázků uplete síťku.
- Uplete z proutí košíček nebo misku.
- Zhotoví vkusně zdobený indiánský váček.
- Do kůže vytepe skautský znak (lilii) a znak vlčat (hlavu vlčka).
- Zhotoví turbánek na šátek z koženého řemínku.
- Na cívce od nití zhotoví ozdobnou šňůrku.
- Umí 2 ozdobné uzly.
- Vyrobí řetěz na vánoční stromek.
- Vyrobí jednoduchou rohož.
Atlet I.
- Uběhne 30 m za 8 s.
- Skočí do výšky 75 cm.
- Skočí do dálky 230 cm.
- Hodí kamenem asi 100 g těžkým 20 m.
- Přeskočí potok nebo příkop 2 m široký pomocí tyče.
- Vyšplhá se na laně do výšky 3 m.
- Na rovině vydrží bez přestání běžet 3 min.
Atlet II.
- Uběhne 60 m za 10,5 s.
- Skočí do výšky 90 cm.
- Skočí do dálky 280 cm.
- Hodí kamenem asi 100 g těžkým 25 m.
- Přeručkuje po laně nebo tyči 5 m dlouhé ve výšce 2 m.
- Na rovině vydrží bez přestání běžet 4 min.
- Ze vzdálenosti 5 m zasáhne cíl o průměru 1,5 m kamenem asi 1 kg těžkým.
Plavec
- Umí splývat na vodě.
- Ve stojaté vodě uplave libovolným způsobem 50 m.
- Uplave 25 m v poloze naznak.
- Skočí do vody po hlavě z výšky 1 m.
- Vynáší z hloubky 150 cm drobné předměty.
- Zná alespoň 3 chvaty k pomoci plavci, stiženému nevolností nebo křečí. Předvede je na některém z vlčat-plavců.
- Zná umělé dýchání z úst do úst.
- Zná zásady bezpečnosti při koupání a ví, kde se může koupat.
Hráč
- Zná základní pravidla některé míčové hry: fotbal, odbíjená, badminton, házená apod.
- Umí spravit duši do míče a míč pumpičkou nafouknout.
- Umí nalajnovat hřiště.
- Hraje poctivě a nesuroví. Umí ovládat svou špatnou náladu z prohry.
- Zná naše přední fotbalové kluby.
- Zná alespoň 3 slavná světová fotbalová mužstva.
- Ví, co jsou olympijské hry a zná jejich původ.
- Má přehled o našich národních úspěších na poslední olympiádě.
- Zná zásady správného oblečení a hygieny při sportu. Řádně ošetřuje svoji sportovní výstroj.
- Zná základní zásady bezpečnosti při hrách.
Zimní sportovec
- Postaví sněhuláka a strefí se do něho třemi z pěti zásahů ze vzdálenosti 15 m.
- Ví, jak se oblékat na zimní výpravy.
- Umí ošetřit omrzliny.
- Na sáňkách projede slalomovou dráhu bez sražení branky.
- Na bruslích umí: překládat nohy, kroužky dovnitř, bruslit pozpátku. Objede rychle dvakrát hřiště na hokej.
- Zná základní pravidla hokeje, umí vést hokejku a puk, umí přihrávat a střílet na branku.
- Zná naše nejpřednější hokejové kluby a jejich umístění v ligové tabulce.
- Zná 5 nejlepších národních hokejových mužstev světa.
- Na lyžích: sjíždí v přívratných obloucích, zastaví přívratným obloukem a kristiankou. Stoupá do svahu odvraty. Přeskočí z rozjezdu bez holí čepici.
- Umí si namazat lyže.
- Ví, jak zařídit transport raněného na lyžích.
- Řádně pečuje o svoji sportovní výstroj.
- Zná základní zásady bezpečnosti při zimních sportech.
Cyklista
- Má své kolo a dovede na něm dobře jezdit.
- Umí kolo vyčistit, namazat a provést na něm drobné opravy.
- Umí na kolo upevnit výstroj na výlet.
- Zná základní dopravní předpisy a nejdůležitější dopravní značky.
- Dodržuje předpis o věkové hranici a nejezdí sám po veřejných silnicích.
- Řídí kolo jednou rukou, umí ukízat směr při odbočování.
- Ví, jaké jsou předpisy pro výstroj kola a kolo udržuje v bezvadném pořádku.
- Vystřelí kolem míč na branku.
Sběratel
- Předloží sbírku, kterou sám vypracoval: pohledy, poštovní známky, zápalkové nálepky, ptačí pera, listy stromů apod. Sám o sbírku pečuje a průběžně ji doplňuje.
- Sbírku má hezky uspořádanou a opatřenou vysvětlivkami.
- Jako druhou sbírku předloží herbář 50 rostlin a všechny je zná.
- Slíbí, že i budoucnu bude obě sbírky doplňovat a zdokonalovat a dvakrát do roka je vůdci předloží ke kontrole.
Zahradník a bylinář
- Pečuje o zahrádku doma nebo u známých.
- Ví, čím je třeba hnojit půdu.
- Umí zaset zeleninu a plet záhonky.
- Vypěstuje květiny ze semen či cibulek, ošetřuje je a pozoruje.
- Ví, jak je nutno uchovávat zeleninu přes zimu.
- Ví, jak chránit stromy a keře proti škůdcům. Zná bezpečnostní předpisy při používání postřiků.
- Zná naše nejdůležitější léčivé byliny. Ví, kdy a jak se mají sbírat.
- Ví, jak se mají léčivé byliny sušit.
- Ví, k čemu se používá lipového květu, máty, šalvěje, petržele, plícníku lékařského, rebarbory, pelyňku, maliníku, jahodníku, borůvek.
- Umí z těchto bylin udělat odvar nebo přeliv.
- Pečuje o květiny za oknem a umí je přesazovat.
- Má sbírku alespoň 8 kaktusů a ví, jak se jmenují.
Přítel zvířat
- Má doma a ošetřuje některé domácí zvíře – psa, kočku, králíka apod. Sám dává zvířatům potravu a pití, pečuje o jejich čistotu i o to, aby jejich misky na vodu a jídlo byly stále čisté.
- Umí napodobit hlasy pěti domácích zvířat.
- Zná život 5 divokých zvířat, žijících v jeho kraji.
- Zná kunu a tchoře, nepřátele domácího kuru.
- Zná nebezpečí nakažlivých chorob, přenášených ze zvířete na člověka.
- Zná nebezpečí vztekliny a ví, co je třeba zařídit při pokousání psem.
- Nakreslí alespoň 3 obrázky ze života zvířete, o které pečuje.
- Postaví krmítko nebo budku pro ptáky a pečuje o ně.
- Přečetl knihu o zvířatech.
Znalec ptactva
- Z našeho ptactva zná: 8 pěvců, 6 dravců, 5 ptáků hrabavých.
- Pořídí si sbírku ptačích per.
- Připraví různý materiál na stavbu hnízd (seno, slámu, nítě, provázky, peří) a zhotoví seznam, čeho kteří ptáci na stavbu hnízd užívají.
- Přečte si knihu o ptactvu v přírodě.
- Pozná stopu husy, slepice, vrabce, bažanta.
- Zná alespoň 3 sovy.
- Napodobí hlasy 5 ptáků.
- Ví, jaké jsou ptačí kosti.
- Ví, proč ptáci odlétají do teplých krajin.
- Zhotoví budku pro ptáky. Zjistí, který pták ji užívá. Sleduje jeho život.
- Zhotoví krmítko pro ptáky, umístí je a pravidelně doplňuje krmením.
- Vyroví držák na lůj a sleduje, kteří ptáci mají lůj nejraději.
- Připraví ptákům vánoční stromeček s lojovými koláčky.
- Zná, které zrní je pro ptactvo nejlepší.
Houbař
- Ví, kde houby hledat a jak je správně sbírat.
- Pozná naše nejběžnější jedlé a jedovaté houby. Nikdy nesbírá houby, které dokonale nezná.
- Ví, jak se houby vyživují a z čeho se rozmnožují.
- Umí houby dobře očistit, nakrájet a sušit.
- Umí připravit z hub obalované řízky. Umí houby smažit.
- Zná, jak se houby nakládají do soli a do octového nálevu.
- Ví, kde získá odbornou poradu o houbách.
Zpravodaj
- Vyřídí zprávu o 20 slovech po běhu 60 m v terénu s překážkami (příkop, plot, potok atd.). Od doby, kdy mu byla zpráva sdělena, do chvíle, kdy své poselství vyřizuje, nemá uplynout 1,5 min.
- Zná Morseovu abecedu. Umí zprávu touto abecedou vysílat vlajkou a světlem. Zná alespoň 3 šifry pro zprávu Morseovou abecedou.
- Dovede hovořit některou tajnou chlapeckou řečí.
- Zná alespoň 2 druhy tajného, neviditelného písma a napíše jimi zprávu o 15 slovech.
- Umí napodobit signál hasičů a záchranky.
- Umí telefonovat.
- Zná nejběžnější výrazy posunkové řeči: pojď sem, jdi pryč, hrozba, ticho, dej mi, ano, ne apod.
- Zapamatuje si obsah 4 sdělení, každé asi o 10 slovech, a dovede je v podstatě správně po čtvrt hodině opakovat.
- Umí používat mřížky na tajné zprávy.
- Zná skautské pochodové značky.
- Umí používat další 3 druhy šifer.
Ostražitost
- Vykoná 3 noční hlídky po 1 hodině v odstupu několika dní.
- Hlídá večer v okolí klubovny – vždy 1 hod – a vede si záznam o všem, co se kolem dělo.
- Správně přechází křižovatky, železniční přejezdy, správně chodí po silnicích.
- Zná světelné signály na křižovatkách, znamení nebezpečí úrazu elektrickým proudem, znamení jedu na lahvičkách apod. Zná signály hasičů a záchranky.
- Je opatrný na majetek své smečky i na své věci.
- Na výpravách má vždy seznam věcí a po návratu domů zjistí vůdce, zda má vše v pořádku.
- Je opatrný na peníze, zbytečně neutrácí.
- Čtvrt roku se neopozdí v dochízkách na schůzky a na výpravy.
- Je čistotný a čistotu všude zachovává.
Táborník
- Byl nejméně 14 dní na stálém táboře.
- Dobře se osvědčil na dvoudenní výpravě spojené s přenocováním pod stany.
- Ví, jak se skládají věci do batohu a má ve věcech v batohu dokonalý pořádek a přehled.
- Po dobu tábora má své věci v pořádku, čisté a srovnané lůžko, udržuje pořádek a čistotu nejen ve stanu, ale i v táboře a jeho okolí.
- Zhotoví si do stanu poličku, věšák, lavičku apod.
- Postaví jehlan (ze dvou celt). Kolíky mají správný směr, stan je vypnutý. Ve stanu upraví lůžko.
- Zhotoví si v lese přístřešek z větví a jednu noc v něm přespí.
- Připraví polní ohniště, aby se na něm mohlo vařit pro celou šestku. Dovede udělat závěs na kotlík.
- Dbá, aby mladší vlčata měla své věci v pořádku a udržovala všude čistotu.
- Ví, jak předcházet nachlazení a co při něm podniknout.
- Zná alespoň 5 druhů ohnišť. Ohniště vždy řádně zahladí.
- Umí oklestit sekyrou malý stromek (soušku) a nasekat dřevo na vaření a topení. Umí vyrobit z větve kolík ke stanu.
Cestovatel
- Odhadne v přírodě přibližnou vzdálenost určených bodů.
- Zjistí směr větru.
- Určí pravý a levý břeh řeky.
- Určí světové strany podle buzoly. Určí světové strany podle přírodních úkazů.
- Zná nejběžnější značky na turistických mapách.
- Umí orientovat mapu podle buzoly a podle význačných bodů v terénu.
- Umí se na výpravě orientovat podle turistických značek.
- Vypracuje jednoduchý náčrtek krajiny s význačnými body.
- Vypracuje plánek cesty, kterou prošel.
- Zná všechny skautské pochodové značky a umí je správně klást.
- Zná tvar naší republiky. Zná státy, které ji obklopují.
- Ví, co v přírodě znamená kóta, a proč se nesmí poškozovat.
- Zná hlavní hory a řeky naší republiky.
- Vykonal s jiným vlčetem celodenní výpravu. Vypráví o ní, popíše všechny zajímavosti na cestě.
- Umí určit sever podle Polárky a Slunce.
- Ví, jak jsou značeny trasy turistických cest.
Stopař
- Rozezná stopu jednoho člověka od druhého a pozná, zda šel klidným krokem nebo běžel.
- Ví, jak se krýt, maskovat a chovat při stopování.
- V prachu na silnici nebo na měkké cestě určí podle stop jednostopé vozidlo, auto, traktor.
- Ví, jaké stopy zanechává zvěř (peří, trus, slupky semen apod.).
- Zakreslí si a zná stopy: koně, krávy, vepře, husy, psa, kočky, srnce, zajíce, koroptve, bažanta, vrabce.
- Rozezná 5 ptáků podle hlasu.
- Umí napodobit hlasy 5 zvířat a 5 ptáků (nikoliv domácích).
- Podle nalezeného ohniště dovede odhadnout, kdo asi na místě tábořil.
- V zimě určí ze stop u krmelce, která zvěř tu byla.
- Umí zhotovit odlitek stopy ze sádry.
Školní prospěch
- Tohoto vlčka smí nosit jen vlče, které se ve škole dobře učí. Na vysvědčení nesmí mít ani jednu trojku. Dostane-li na vysvědčení trojku, znamená to ztrátu vlčka.
Řezbář
- Vyřeže a zhotoví dva z těchto předmětů: misku, stojánek na knihy, krabičku, budku pro ptáky, nůž na papír, konzolku na zeď, lžíci, rámeček – a jeden předmět podle vlastní volby.
- Dovede zhotovené mpředměty zdobit vypalováním, omalováním a lakováním.
- Dovede správně používat nástrojů na dřevo: pily, pilky, nože, hoblíku a dláta.
- Nůž, hoblík a dláto si umí nabrousit.
- Vyřeže hlavu vlka na žerď vlajky své šestky.
- Najde a opracuje samorost.
- Vyřeže a barveně ozdobí model totemu.
Výtvarník
- Nakreslí podle předlohy tužkou, perem nebo štetcem obrázek osoby, zátiší a zvířete.
- Nakreslí bez předlohy výjev ze života vlčat.
- Nymaluje a v klubovně vystaví sbírku podzimních listů.
- Namaluje obrázky některých významných míst svého bydliště (kostel, hrad, zámek, školu apod.).
- Zná základní barvy a ví, jak se mísí.
- Vyzdobí nástěnku své šestky, smečky.
- Pomáhá při zápisech do kroniky kreslením obrázků.
- Vymodeluje z hlíny, formely nebo moduritu drobnou plastiku nebo užitkový předmět.
- Zhotoví přáníčka smečky k Novému roku, vánocům apod.
Modelář
- Zhotoví dobře létajícího draka.
- Zhotoví model kluzáku.
- Zná materiál a nářadí potřebné ke stavně modelů.
- Zhotoví model člunu.
- Zhotoví model stanu s podsadou.
- Vyrobí hračku pro sourozence nebo pro mladší vlče.
Elektrikář
- Umí zapojit baterii – vedle sebe, za sebou.
- Umí vyměnit baterii a žárovku v kapesní svítilně (baterce).
- Umí spojit 2 izolované dráty.
- Naletuje jednoduchý spoj pájkou.
- Vyrobí jednoduchý elektromagnet.
- Vyrobí fungující: krystalku nebo poplašné zařízení, bateriové osvětlení, klíč k vysílání morseovky apod.
- Umí vysílat morse-klíčem.
- Ví, co je napětí, intenzita, odpor a jak se značí.
- Ví, co je statická elektřina a vyrobí ji.
- Prokáže, že umí zacházet s běžnými spotřebiči v domácnosti (rádio, televize, přehrávač CD nebo DVD, vysavač, elektrický nebo plynový vařič, rychlovarná konvice).
Lukostřelec
- Zhotoví si z jasanové laťky luk, a to tak veliký, jak je sám.
- Zhotoví si tětivu k luku.
- Ze slámy uplete a sešije terč, který barevně vyzdobí.
- Zhotoví si 3 šípy, které opatří péry.
- Z kůže nebo pevné látky si ušije toulec na šípy.
- Dodržuje pravidla bezpečnosti při střelbě lukem.
- Umístí 4 ze 6 šípů do terče o velikosti 60 cm ze vzdálenosti 20 m.
- Vystřelí šípy tak rychle, aby alespoň 2 byly současně ve vzduchu.
Kouzelník-společník
- Napíše někomu ze svých přátel zprávu dvěma druhy neviditelného inkoustu.
- Zná způsob, jak obrátit kartičku, aniž se ji dotkne rukou. Zná způsob, jak pustit do sklenice minci položenou na kartě, aniž se dokne mince rukou.
- Umí vytřepat z kapesníku nezlomenou zápalku, i když ji předtím některý z diváků zlomil.
- Umí se protáhnout korespondenčním lístkem.
- Umí uhodnout stáří diváka.
- Dovede nenuceně vypravovat příběh ze schůzky, z výpravy nebo z tábora.
- Zná alespoň 5 vhodných básniček, které umí vzorně přednést.
- Zná 10 národních písní a 5 písní skautských a kdykoliv je ve vhodnou dobu zazpívá.
- S šestkou zdramatizuje jednoduchou pohádku, báseň nebo písničku.
- Umí vyvolat dobrou nápadu, ale ví také, kdy je nutno zachovávat vážnost.
Znalec Indiánů
- Přečetl alespoň 1 knihu o Indiánech a umí o ní vypravovat.
- Viděl alespoň 1 film o Indiánech a umí o něm vypravovat.
- Nakreslí obrázek indiána s čelenkou.
- Vyrobí ze dřeva tomahawk, indiánský štít nebo dýmku míru.
- Zná indiánské měsíce a umí je nakreslit.
- Zná základy indiánského písma a napíše na svitek březové kůry jednoduchou zprávu.
- Zná základní indiánské symboly.
- Vyrobí si z peří indiánskou čelenku.
Pozorovatel
- Zná život 5 divokých zvířat a umí napodobit jejich hlasy.
- Zná 20 rostlin, z toho 5 jedovatých.
- Zná 10 listnatých a 5 jehličnatých stromů.
- Sleduje stopu vozu na vzdálenost 200 m po středně měkké nebo prašné cestě.
- Podle stop rozezná jednostopá nebo dvoustopá vozidla.
- Při Kimově hře si zapamatuje 16 z 20 předložených předmětů. Při Setonově hře zakreslí správně 8 bodů z 10.
- Zapamatuje si, jaké bylo počasí v posledních 3 dnech.
- Popíše určenou cestu, kterou prošel. Zakreslí její jednoduchý plánek.
- Umí odhadnout počet lidí nebo zvířat ve skupině.
- Zná 10 různých ryb.
- Odhadne, kdy lze očekávat déšť, bouřku – a kdy pěkné počasí.
- Umí se pohybovat v terénu tak, aby nebyl viděn.
- Zhotoví si pozorovatelnu. Provádí pozorování a vede si zápisky o pozorování.
Kronikář
- Vede půl roku kroniku smečky.
- Vzorně vede svůj deník.
- Má sbírku písniček – lidových, táborových i skautských a umí je zpívat.
- Z českého jazyka a slohu má ve škole jedničku.
- Přispívá kresbami nebo články na nástěnku smečky, nebo o ni pečuje.
- Umí poutavě vyprávět o příhodách, přečtené knize apod.
- Pravidelně čte knihy, má vlastní knihovničku nebo navštěvuje knihovnu.
- Píše krasopisně a umí psát i ozdobným písmem.
- I po uplynutí půlroční doby pomáhá při zápisech do kroniky, zhotovuje vývěsky apod.